“Een wedstrijd win je met elkaar. Zo werkt dat ook in onze branche.”

Rachid el Moridi – Cluster Coördinator

Sinds oktober 2023 ben ik werkzaam als cluster coördinator bij De Haan Tankstations. Ik breng 17 jaar werkervaring in de retail met me mee. Mijn carrière begon als vakkenvuller bij de Emté en uiteindelijk groeide ik door tot supermarktmanager bij de ALDI. Na al die jaren in de retail voelde ik dat het tijd was voor een nieuwe omgeving. De overstap naar De Haan sprak mij aan omdat er veel raakvlakken zijn met de retail, maar ook omdat de tankstationbranche nieuw voor mij was. Het werken met tankstationmanagers en -medewerkers trok me erg aan, evenals de dynamiek van de branche en de variatie van werken op verschillende locaties.

“We vinden het belangrijk om op dagelijkse basis met elkaar een prettige werkomgeving neer te zetten voor onze medewerkers.”

Wat houdt de functie precies in?

In mijn rol als cluster coördinator ben ik direct verantwoordelijk voor tien tankstations. Mijn dagelijkse werkzaamheden zijn divers en omvatten onder andere personele uitdagingen, administratie, en het bewaken van de resultaten. Daarnaast houd ik me bezig met zaken als hygiëne, onderhoud en RI&E. Geen dag is hetzelfde, dankzij de vele dagelijkse uitdagingen, het mailverkeer en de telefoontjes die mijn dagen dynamisch maken. Voor mij is het belangrijk om elke dag samen met mijn team een prettige werkomgeving te creëren. Dit zorgt ervoor dat bezoekers zich welkom voelen, een goede kop koffie kunnen drinken en een praatje kunnen maken met een van onze medewerkers. Wanneer bezoekers zich thuis voelen, keren ze terug, en dat geeft mij voldoening in mijn werk.

 

Persoonlijk contact is voor mij erg belangrijk, en dit sluit goed aan bij de waarden van De Haan Tankstations als familiebedrijf. Wanneer er iets speelt bij een medewerker of tankstationmanager, bied ik graag een luisterend oor. Op die manier houden we een optimale werk-privébalans. Als je midden in het speelveld staat, weet je precies wat er speelt. Dit zie ik ook terug in het team: tankstationmanagers helpen elkaar, ook op afstand. Bij vragen over werkzaamheden bellen ze elkaar, of ze rijden naar elkaar toe als dat nodig is. Een ervaren tankstationmanager helpt een nieuwe manager tijdens de eerste weken of bij personeelstekort. Dit versterkt het teamgevoel.

 

Mijn grootste uitdaging?

De grootste uitdaging in mijn functie is het managen van afstand. Ik ben niet dagelijks op ieder tankstation aanwezig, terwijl er ongeveer wel 24/7 bedrijvigheid is. Dit maakt het een uitdaging om van afstand te managen. Daarom zoek ik actief de verbinding met mijn tankstations. Samen met mijn team maak ik het verschil. Ik geloof niet in top-down sturen, maar in samen zoeken naar oplossingen en resultaten. Ik vergelijk het vaak met een voetbalwedstrijd: je wint samen. Als coach sta ik aan de zijlijn en begeleid ik mijn team naar mooie resultaten.

Het is een zelfstandige rol

In mijn werk ben ik onderdeel van een team met regiomanagers en andere cluster coördinatoren. Tijdens mijn inwerkperiode ben ik ‘on the job’ getraind. Ik kon altijd rekenen op de steun van ervaren collega’s, die ik kon bellen bij vragen. Dit gaf me een goed gevoel. Toch is de rol zelfstandig en dat brengt uitdaging met zich mee. Geen dag is hetzelfde en dat zorgt ervoor dat ik in korte tijd veel heb geleerd. Het vinden van de juiste balans tussen verbinding maken met mensen en het sturen op cijfers en resultaten is daarbij een belangrijk leerpunt geweest.